Geschiedenis van de FUSO Canter

De geschiedenis van de Canter

In 1963 rolde de eerste Canter van de band, waarmee het begin van een unieke voertuiggeschiedenis werd ingeluid. Er volgen tot op de dag van vandaag ruim vier miljoen voertuigen met maar één doel: het transport op de continenten van deze wereld voor de klant efficiënter en rendabeler te maken. Alleen al in Azië worden van de Canter jaarlijks zo'n 140.000 stuks gebouwd en over de hele wereld gedistribueerd.

 

In Europa is FUSO met de Canter in het segment van 3,5 tot 8,55 t vertegenwoordigd in meer dan 30 landen. De hoofdvestiging voor distributie en After Sales is in Stuttgart. Voor de Europese markten wordt de Canter in Tramagal in Portugal geproduceerd. Daarbij is meer dan de helft van de ingebouwde componenten en onderdelen van een Canter afkomstig uit Europese productie. Verspreid over Europa zorgen zo'n 800 servicepunten ervoor dat de klanten altijd mobiel blijven.

 

 

1963

Canter T720
De eerste Canter rolde in maart 1963 van de band. De naam Canter verwijst naar zijn kracht en uithoudingsvermogen, die lijken op de eigenschappen van een paard in galop.

1968

Canter T90
De tweede generatie van de Canter werd in juli 1968 gepresenteerd. Alle modellen waren voorzien van dynamische en krachtige motoren (55 kW diesel of 60/70 kW benzine). Daardoor behaalde de Canter de beste acceleratie- en snelheidswaarden in zijn klasse.

1973

Canter T200
De derde generatie van de Canter kwam in 1973 op de markt. Alle belangrijke onderdelen van de T200-serie werden op allerlei punten gewijzigd, zoals het front van de cabine.

1978

Canter FE1
In de late jaren 70 groeide het marktaandeel van de Canter naar meer dan 20 procent. Het grote succes is te herleiden tot de introductie van de modelseries FE1 en FE2 in oktober 1978.

1985

Canter FE3
De modellen FE3 en FE4 werden in oktober 1985 gepresenteerd onder het motto "Today's new Canter, loaded for the future". Deze vijfde generatie Canters kreeg een geheel nieuw designconcept.

1993

Canter FE5
In november 1993 werd, precies bij het dertigjarig jubileum van de Canter, de zesde generatie onthult. De nieuwe FE5-modellen werden met de slogan “GOOD TRUCK” gedistribueerd en werden gekenmerkt door aerodynamisch geoptimaliseerde cabines en motoren met een hoog vermogen, zoals de nieuw ontwikkelde atmosferische motor van 103 kW met directe inspuiting.

2001

Canter FE7
In 2001 kreeg de Canter een facelift. Daarbij werd niet alleen het design van de FE7 op vele punten aangepast, zoals bijvoorbeeld bij de grille en de koplampen, maar er werden ook nieuwe Euro 3-motoren geïntroduceerd, die voldeden aan de gewijzigde Europese voorschriften voor uitlaatgassen. Bovendien was ABS vanaf dat moment standaard in alle 544-, 649- en 659-modellen.

2005

Canter TD
De zevende generatie van de Canter deed in 2005 zijn intrede op de Europese markt. Het model kreeg een compleet nieuw ontwerp en scoorde hoge ogen met belangrijke verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid, functionaliteit, efficiëntie, variabiliteit en vooral veiligheid en comfort.

2009

Canter TD Euro 5
In 2009 kreeg de TD een motor-upgrade. Alle modellen beschikten voortaan over een Euro 5-motor (EEV-standaard) en de 129kW-variant over de door Daimler ontwikkelde BlueTec®-technologie.

2011

Canter TF
De volgende generatie van de FUSO Canter werd compleet herzien op het gebied van technologie en uiterlijk. Bovendien werd de Canter als eerste lichte vrachtwagen ter wereld geproduceerd met een geautomatiseerde transmissie met dubbele koppeling: de DUONIC.