Sorry. We hebben niets gevonden.

  • DUURZAAM BIERBLIKJE. DE FUSO eCANTER ALS SPECIALE TANKWAGEN VOOR HEINEKEN BROUWERS.

EEN VOLLEDIG ELEKTRISCHE FUSO ECANTER MET EEN SPECIALE TANKWAGENOPBOUW LEVERT EMISSIEVRIJ EN GERUISLOOS HEINEKEN BIER IN AMSTERDAM.

“Heineken streeft ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen na. Om dit te bereiken, kijken we naar de hele waardeketen, waartoe uiteraard ook het vervoer behoort”, legt Hans Böhm, directeur van de Nederlandse brouwerij, uit. Daarom levert Heineken nu met een groene vrachtwagen aan cafés en kroegen in de historische grachtengordel van Amsterdam.

In beide betekenissen van het woord, want de bijzondere 7,5 tonner is niet alleen in Heineken groen gespoten, maar is ook lokaal emissievrij en stil op de weg – het is een FUSO eCanter. Volgens Heineken is de elektrisch aangedreven lichte vrachtwagen met een speciale carrosserie de eerste biertanker in zijn soort ter wereld. De inzet ervan maakt deel uit van “Brewing a better World”, de wereldwijde duurzaamheidscampagne van Heineken, die onder meer het terugdringen van de koolstofvoetafdruk van de brouwerij omvat.

FUSO eCANTER PRESTEERT BETER DAN VERGELIJKBARE DIESELTRUCKS

Carl van der Wielen, Manager Tankbeer bij Heineken, was gewonnen voor de eCanter: “We kozen voor de FUSO eCanter omdat deze de beste verhouding biedt tussen afmetingen, gewicht en emissievrije uitstoot.” In feite snijdt de brouwerij in dit opzicht erg goed, want de volledig elektrische lichte vrachtwagen kan 3.000 liter vervoeren, bijna 50 procent meer bier in één keer dan een vergelijkbare dieselwagen geladen met roestvrijstalen vaten. Het lage tarragewicht van 3.335 kilogram van de eCanter in combinatie met het hoge laadvermogen van 4,155 ton en het tonvormige lichtgewicht tankontwerp van fabrikant Duotank maken dit mogelijk.

Vanuit de Heineken brouwerij in Den Bosch, ten zuiden van Amsterdam, brengt een grote tankwagen 20.000 liter verse Heineken, Amstel of Brand naar een hub aan de rand van de metropool. Daar wordt het bier in de kleine elektrische tankwagen gepompt, die tot vijf klanten in één rit bevoorraadt. Eenmaal ter plaatse “tapt” de bezorger de lading uit het overmaatse bierblik op de eCanter gewoon in de opslagtanks ter plaatse.

De twee meter brede en 5,3 meter lange minitankwagen is gemaakt voor de smalle straatjes en kleine steegjes van de oude binnenstad van Amsterdam. Met een korte wielbasis van 3.400 mm en zijn kleine draaicirkel kan de eCanter gemakkelijk door alle bochten worden gemanoeuvreerd. Bovendien voldoet het met zijn 7,5 ton totaalgewicht (GVW) aan de toegangsbeperking die de stad heeft opgelegd om de structuur van bruggen en kades te beschermen. Deze eis is een van de redenen waarom Heineken geen grote e-truck gebruikt voor leveringen.

WE HEBBEN GEKOZEN VOOR DE FUSO eCANTER OMDAT DEZE DE BESTE VERHOUDING BIEDT TUSSEN OMVANG, GEWICHT EN EMISSIVITEIT
Carl van der Wielen, Manager Tankbeer bei Heineken

MINDER UITSTOOT BETEKENT EEN BETERE LEVENSKWALITEIT

Het totale vermogen van 82 kWh van zijn zes hoogspannings-lithium-ionbatterijen geeft de FUSO eCanter een bereik van ongeveer 100 kilometer. Opladen bij een snellaadaansluiting duurt ongeveer een uur. Volgens Heineken wordt de elektrische tankwagen uitsluitend opgeladen met groene stroom. Daarmee voldoet de volledig elektrische biertanker nu al aan de strenge eisen van de zero-emissiezone voor bezorgverkeer, die vanaf 2025 in Amsterdam van kracht wordt.

“Ik ben erg blij dat we met de eCanter tankwagen een duurzame manier hebben gevonden om ons bier te vervoeren – zonder uitlaatgassen en roetdeeltjes en fluisterstil bovendien,” bevestigt Heineken baas Hans Böhm, en hij is er zeker van: “Dit nieuwe voertuigconcept betekent meer levenskwaliteit voor alle mensen die hier wonen, werken of de binnenstad bezoeken.”